Gemeenschappelijke regelingen
- Verbonden partij Centrumregeling samenwerking gemalendiensten
Naam
Centrumregeling samenwerking gemalendiensten
Doelstelling
De Centrumregeling samenwerking gemalendiensten (NAD) is in 2019 opgericht. Het is een samenwerking tussen de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Delft en Pijnacker-Nootdorp. Het doel van deze samenwerking is de personele kwetsbaarheid bij het operationeel gemalenbeheer te verminderen met één gezamenlijke beheer- en onderhoudsdienst voor gemalen die goed uitgerust zal zijn om aan de huidige en toekomstige problematiek rondom de gemalen het hoofd te bieden.
Bestuurlijk belang
Belang in verbonden partij
33,33%
Overige deelnemers
Leidschendam-Voorburg, Delft, Pijnacker-Nootdorp
Vestigingsplaats
Pijnacker-Nootdorp
Ontwikkelingen
Op 1 juni 2019 is de samenwerking gestart. Vanaf 1 januari 2020 is de gemeenschappelijke regeling officieel van start gegaan en heeft het NAD-Gemalenbeheer de operationele onderhoudstaken volledig overgenomen.
In 2021 zal de samenwerking worden geïntensiveerd door de beheerwijzen meer op elkaar af te stemmen en daardoor efficiëntie winst te boeken.Gemeentelijke bijdrage
328.047
Spiegeling afwegingskader
Elke vier jaar wordt de samenwerking geëvalueerd en de eerste keer vindt dit na ongeveer drie jaar plaats. Om een beeld te geven voor de punten van de evaluatie zijn de volgende criteria benoemd:
- Toename van de kennis over de werking van het gehele systeem: meer data over de werking van het systeem, combineren van data met andere ketenpartners en de gerealiseerde verbeteringen in het systeem op basis van deze kennis;
- Vermindering van de kwetsbaarheid in de uitvoering; goede mogelijkheden van onderlinge vervanging van medewerkers (bijvoorbeeld door roosters), kennisdeling en kennisopbouw tussen medewerkers;
- Aantrekkelijke werkgever voor bestaande en nieuwe medewerkers; meer mogelijkheden om mensen aan te trekken, beschikken over een team met de juiste benodigde competenties en vaardigheden voor de medewerkers en verder te ontwikkelen;
- Door slimme keuzes efficiency realiseren door lagere investeringskosten voor de drie gemeenten gezamenlijk.
In het overgangsjaar zal hiervoor een nulmeting worden gedaan, zodat het ook bruikbaar is voor de evaluatie. De nulmeting zal in de eerste helft van het jaar 2020 worden uitgevoerd.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
0
Eigen vermogen 31-12-2019
0
Vreemd vermogen 1-1-2019
0
Vreemd vermogen 31-12-2019
0
Resultaat over 2019
0
Risico's
Het financiële risico voor de gemeente LV neemt door deze samenwerking af doordat de kwetsbaarheid van de organisatie wordt verminderd. De kosten van het gemalenbeheer die toerekenbaar zijn aan de gemalen in onze gemeente worden gefinancierd via de rioolheffing. De financiële risico's van de samenwerking (de algemene kosten) worden gedragen door de 3 gemeenten elk voor 1/3 deel.
- Verbonden partij Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Naam
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Doelstelling
In deze vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werken 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. Vanuit twee kerntaken - verkeer & vervoer en economisch vestigingsklimaat - werken de gemeenten in de metropoolregio aan vier thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de burgemeester, in de bestuurscommissie Vervoersautoriteit door de portefeuillehouder verkeer en vervoer, in de bestuurscommissie economisch vestigingsklimaat door de portefeuillehouder economie, in de adviescommissie vervoersautoriteit en adviescommissie economisch vestigingsklimaat door twee raadsleden.
Belang in verbonden partij
3,23%
Overige deelnemers
Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Den Haag, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Wassenaar, Westland, Westvoorne en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Met de start van de nieuwe bestuursperiode is een nieuwe Strategische Agenda opgesteld, conform de afspraken in de gemeenschappelijke regeling. Deze is in 2019 vastgesteld. De strategische agenda is gebaseerd op gedeelde opgaven met een regionale impact en schaal die voortkomen uit de Strategische Bereikbaarheidsagenda, de Agenda Economisch Vestigingsklimaat en het Regionale Investeringsprogramma. Daarnaast zijn in 2019 de laatste aanbevelingen uit de tussentijdse evaluatie van de gemeenschappelijke regeling ingevuld. Het gaat om de rol van de adviescommissies en de regionale overlegtafels.
Gemeentelijke bijdrage
€ 193.363
Spiegeling afwegingskader
2022
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
€ 15.361.457
Eigen vermogen 31-12-2019
€ 22.023.344
Vreemd vermogen 1-1-2019
€ 1.543.298.267
Vreemd vermogen 31-12-2019
€ 1.555.686.899
Resultaat over 2019
€ 6.661.888 (vóór resultaatbestemming)
Risico's
- Verbonden partij Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk e.o. (DSW)
Naam
Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk e.o. (DSW)
Doelstelling
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening. Doel is dat iedere persoon met een sociale werkvoorzieningsindicatie op het voor hem of haar maximaal haalbare niveau werkzaam is. De deelnemers hebben op 1 januari 2020 Werkbedrijf “de Binnenbaan”BV opgericht. De gemeenschappelijke Regeling “Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk e.o.” is per 1 januari 2020 opgeheven. In 2021 zal het liquidiatiebesluit nog worden genomen.
Bestuurlijk belang
In het algemeen bestuur is de gemeente vertegenwoordigd met twee wethouders. In het dagelijks bestuur met één wethouder.
Belang in verbonden partij
23%. Het belang is gerelateerd aan het aantal arbeidsjaren werkend in Leidschendam-Voorburg.
Overige deelnemers
Rijswijk en Zoetermeer
Vestigingsplaats
Rijswijk (statutair)
Ontwikkelingen
Gemeentelijke bijdrage
€ 401.957 (o.b.v. begroting 2021)
Spiegeling afwegingskader
Niet van toepassing aangezien de gemeenschappelijke regeling wordt opgeheven.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
€ 2.087.880
Eigen vermogen 31-12-2019
€ 1.834.880 (vóór resultaatbestemming, met resultaatbestemming komt hier € 1,2 miljoen bij)
Vreemd vermogen 1-1-2019
€ 3.398.358
Vreemd vermogen 31-12-2019
€ 5.140.292
Resultaat over 2019
€ 68.926 negatief (voor gemeentelijke bijdragen); met gemeentelijke bijdragen € 0)
Risico's
Zie de paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing.
- Verbonden partij Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Naam
Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Doelstelling
Omgevingsdienst Haaglanden verzorgt voor de gemeente wettelijke taken op het gebied van milieuvergunningverlening, toezicht (op bodem en op zwaardere/ complexere milieu-inrichtingen) en handhaving. Het college blijft voor deze taken het bevoegd gezag.
Bestuurlijk belang
Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
2%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland, Zoetermeer en provincie Zuid-Holland
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
Vanaf 2019 werkte de ODH volledig zaakgericht en de uitvoeringstaken werden ondersteund door geautomatiseerde processen om te kunnen voldoen aan de afgesproken rapportageverplichtingen.
In de voortgangsrapportages (juni en september) en het jaarrapport werd gerapporteerd over daadwerkelijk uitgevoerde werkzaamheden.
De besteding is mede afhankelijk van een aantal externe factoren, waaronder het aantal daadwerkelijk ontvangen aanvragen en meldingen en het aantal geconstateerde handelingen waarop moest worden toegezien of moest worden gehandhaafd.
Financiering van de taakuitvoering door de ODH vindt vanaf 2019 plaats op basis van output, dat wil zeggen aan de hand van de per opdrachtgever te leveren producten en diensten.
De deelnemersbijdrage is op basis van voorcalculatie vastgesteld. De verantwoording zowel collectief als per deelnemer vindt plaats op basis van nacalculatie.Gemeentelijke bijdrage
€ 841.810
Spiegeling afwegingskader
2021
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
€ 1.334.186
Eigen vermogen 31-12-2019
€ 1.071.385
Vreemd vermogen 1-1-2019
€ 16.163.304
Vreemd vermogen 31-12-2019
€ 17.357.762
Resultaat over 2019
€ 0
Risico's
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Avalex
Naam
Gemeenschappelijke regeling Avalex
Doelstelling
Door een regionale organisatie van de afvalinzameling wil de gemeente schaalvoordelen behalen. De afvalinzameling is gericht op het inzamelen van grondstoffen. Dit betekent dat inwoners afval zoveel mogelijk gescheiden aanbieden.
Bestuurlijk belang
In het enkelvoudig bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie is de gemeente vertegenwoordigd door één wethouder.
Belang in verbonden partij
22,8%
Overige deelnemers
Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk en Wassenaar
Vestigingsplaats
Rijswijk
Ontwikkelingen
In 2019 is besloten om de governance-structuur van Avalex niet te wijzigen. In plaats daarvan krijgt Avalex de tijd om zich te richten op ontwikkelingen die de afgelopen jaren in gang zijn gezet waaronder de eerdere omvorming (in 2018) tot een Bedrijfsvoeringsorganisatie en de opstelling van de producten- en dienstencatalogus en de jaarlijkse DVO-cyclus die hiermee samenhangt. In 2021 zal het huidige bestuur een nieuwe afweging maken over de governance-structuur van Avalex.
In de begroting 2021 is een taakstelling van € 0,5 mln. opgenomen die Avalex, in het kader van de berdrijfsvoering, nog concreet moet invullen.Gemeentelijke bijdrage
€ 8.951.788
Spiegeling afwegingskader
In het kader van de discussie rondom de governance, heeft een spiegeling van de huidige, en voorgestelde, governance van Avalex aan het afwegingskader plaatsgevonden. De uitkomsten van deze afspiegeling waren niet doorslaggevend naar één van beide opties die ter tafel lagen.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
€ 6.590.000
Eigen vermogen 31-12-2019
€ 5.353.000
Vreemd vermogen 1-1-2019
€ 39.030.000
Vreemd vermogen 31-12-2019
€ 43.363.000
Resultaat over 2019
€ 88.000 positief
Risico's
In de begroting 2020 heeft Avalex vijf (financiële) risico's geïdentificeerd. Dit zijn (1) de noodzaak tot investeringen in nieuwe innovaties en nieuwe diensten, (2) Wisseling in opbrengsten (van grondstoffen), prijzen en verwerkingskosten, (3) PDC: werkelijke afname en scheidingsprognoses, (4) Inzet en bezetting en (5) Wagenpark hercontractering.Om de bovenstaande risico's te dekken, heeft Avalex een weerstandsvermogen € 2 mln opgebouwd.
- Verbonden partij Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Naam
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Doelstelling
De activiteiten van de VRH zijn gericht op het vergroten van de veiligheid van de bevolking en bezoekers van de regio Haaglanden. De VRH heeft tot taak de brandweerzorg en organisatie van rampenbestrijding en crisisbeheersing in de regio goed te organiseren. Dit gebeurt in opdracht van de aangesloten gemeenten.
Bestuurlijk belang
De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur.
Belang in verbonden partij
7,03%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
Op basis van het meerjarenbeleidsplan 2020-2025 van Brandweeer Haaglanden ligt de focus op stedenbouwkundige verdichting en energietransitie. Nieuwe en andere risico's ontstaan door dichte bebouwing, waaronder hoge en ondergrondse gebouwen en gebouwen met veel verschillende gestapelde functies. Daarnaast is sprake van verdichting door toename van het aantal voertuigbewegingen. De energietransitie kenmerkt zich op de korte termijn door veel technologische ontwikkelingen die elkaar in hoog tempo opvolgen. De focus op de inzet van brandveilig gedrag blijft onverminderd meer specifiek gericht op de doelgroepen jongeren en ouderen en verminderd zelfredzamen.
Gemeentelijke bijdrage
€ 6.131.130
Spiegeling afwegingskader
2021
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
€ 6.630.000
Eigen vermogen 31-12-2019
€ 8.777.000
Vreemd vermogen 1-1-2019
€ 112.007.000
Vreemd vermogen 31-12-2019
€ 110.871.000
Resultaat over 2019
€ 3.835.000 positief (vóór resultaatbestemming)
Risico's
- Verbonden partij GGD en VT Haaglanden
Naam
GGD en VT Haaglanden
Doelstelling
Het bevorderen, beschermen en bewaken van de publieke gezondheid (onderdeel GGD). Het voorkomen van huiselijk geweld en kindermishandeling, door middel van een samenhangende aanpak (Onderdeel Veilig Thuis).
Bestuurlijk belang
Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
7% GGD / 5% VT
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
Onderdeel GGD
De voornaamste ontwikkelingen bij de taken van de GGD zijn:- Corona: Een groot deel van de GGD medewerkers is in de periode maart t/m mei ingezet in de crisisorganisatie. Verschillende taken zijn daarom anders of niet uitgevoerd of worden later uitgevoerd. Vanaf juni heeft de GGD geleidelijk de reguliere activiteiten weer opgestart met als doel om in september alle activiteiten weer volledig uit te voeren;
- Pijler 1 Monitoren, signaleren, adviseren: De landelijke gezondheidsenquête onder volwassenen en ouderen wordt in het najaar 2020 afgenomen en het visietraject wordt zo mogelijk weer vervolgd;
- Pijler 2 Uitvoerende taken gezondheidsbescherming: Voor de bestrijding van tuberculose en de bevordering van seksuele gezondheid is vanaf medio maart noodzakelijke (en urgente) dienstverlening geleverd. De vraag naar inzet van Medische Milieukunde was in de eerste twee maanden van 2020 onverminderd hoog (35% boven begroot). Vanaf maart is de dienstverlening van medische milieukunde als maatwerk voor urgente zaken opgepakt. Op het vlak van preventieve reizigerszorg waren er in de eerste vier maanden van 2020 50% minder consulten en 48% minder vaccinaties ten opzichte van 2019;
- Pijler 3 Bewaken van de publieke gezondheid bij rampen en crisis: Naast alle inzet voor de bestrijding van de coronacrisis heeft de GGD in de eerste 4 maanden van 2020 10 keer een reguliere crisisinzet gehad;
- Pijler 4 Toezicht houden: De prognose van inspecties kinderopvang blijft achter bij de verwachting voor 2020. Vanaf 16 maart (sluiting locaties kinderopvang vanwege corona) is gestopt met het reguliere toezicht, maar is wel de vinger aan de pols gehouden met de houders via telefonisch contact. Vanaf 1 juni was het reguliere toezicht weer mogelijk;
- Pijler 5 Brede Public Health: geen bijzonderheden in de taakuitvoering.
Onderdeel Veilig Thuis
De Regiovisie huiselijke geweld en kindermishandeling 2019-2023 is samen met de andere deelnemende regiogemeenten uitgevoerd. De werkwijze van Veilig Thuis is geoptimaliseerd en aangepast aan de aangescherpte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. De effecten van de grote bekendheid van de meldplicht, van het meldpunt (groei instroom) en van een intensievere eerste beoordeling van ontvangen meldingen (meer directe overdracht) zijn zichtbaar. De problematiek van wachtlijsten en doorlooptijden bij Veilig Thuis vermindert nog niet.
VT werkt langs meerdere sporen om de negatieve trend te doorbreken:- vergroten van de capaciteit van VT
- beter benutten van de beschikbare capaciteit binnen VT
- beter benutten van beschikbare capaciteit in de keten
Na een lang lobbytraject van centrumgemeenten via de VNG, via een landelijk onderzoek naar de ontwikkelingen van meldingen en adviezen, heeft de rijsoverheid extra structurele middelen voor de Veilig Thuis organisaties aangekondigd. De middelen worden toegekend aan centrumgemeente Den Haag en Delft en moeten formeel nog wel door deze gemeentebesturen aan VT worden toegekend. Vooruitlopend hierop is in de begroting van VT reeds rekening gehouden met deze extra middelen, omdat ze bestemd zijn voor het takenpakket van Veilig Thuis. Daarmee wordt voorkomen dat de deelnemende gemeenten de verhoogde kosten zelf moeten bekostigen, maar schuilt ook een risico, mochten centrum gemeenten anders besluiten. In Q4 2020 wordt hierover duidelijkheid verwacht.
De raad heeft in haar zienswijze op de ontwerpbegroting aandacht gevraagd voor het verbeteren van de bedrijfsvoering van (met name) Veilig Thuis. Het verbeteren van de sturingsinformatie en de voorspelbaarheid voor de gemeentelijke financiën. Bij de besluitvorming over de begroting 2021 zijn maatregelen genomen om de voorspelbaarheid voor gemeenten en financiële robuustheid te vergroten. Dit blijft ook in 2021 een belangrijk punt van aandacht.
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.430.000 (o.b.v. begroting 2021)
Spiegeling afwegingskader
De Gemeenschappelijke regeling GGD is in 2017 herijkt en in 2018 is een nieuwe fase ingegaan waarbij ook Veilig thuis onderdeel van de gemeenschappelijke regeling is geworden.
Spiegeling aan het afwegingskader zal in 2021, voor de start van de nieuwe vierjaarlijkse periode (2022-2025), plaatsvinden.Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
-€ 295.000 (conform jaarrekening 2019)
Eigen vermogen 31-12-2019
-€ 724.000 (conform jaarrekening 2019)
Vreemd vermogen 1-1-2019
€ 24.073.000 (conform jaarrekening 2019)
Vreemd vermogen 31-12-2019
€ 1.017.000 (conform jaarrekening 2019)
Resultaat over 2019
-€ 1.042.000 (onverdeeld resultaat conform jaarrekening 2019)
Risico's
Zie de paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing. De ontwikkelingen rond het Corona-virus (Covid-19) worden hierin meegenomen en daarnaast wordt de raad separaat schriftelijke en mondeling geïnformeerd hierover.De bestrijding van het Corona-virus heeft (grote) financiële gevolgen voor de GR GGD. Vooralsnog wordt er voor de GR een groot financieel tekort verwacht ten opzichte van de begroting 2020. Dit komt enerzijds door extra kosten door corona activiteiten (bijv. testen, callcenter en bron- en contactonderzoeken), en anderzijds door de derving van inkomsten (bijv. wegvallen inkomsten uit reizigersvaccinatie). Het uitgangspunt is dat de rijksoverheid deze kosten dekt en er geen financiële gevolgen zijn voor de deelnemende gemeenten.
- Verbonden partij Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (voorheen H10 Inkoopbureau)
Naam
Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (voorheen H10 Inkoopbureau)
Doelstelling
Het Inkoopbureau behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken binnen het sociaal domein, zoals gezamenlijke inkoop en contractering van Jeugdzorg.
Bestuurlijk belang
In 2015 is de gemeenschappelijke regeling omgezet van een GR openbaar lichaam naar een GR bedrijfsvoeringsorganisatie met een ongeleed bestuur. Het bestuur bestaat uit drie leden. Leidschendam-Voorburg, Wassenaar, Voorschoten, Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer zijn samen vertegenwoordigd met één lid. Besluitvorming vindt plaats met een gewogen stemverhouding, gebaseerd op inwonertal per gemeente.
Belang in verbonden partij
7%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Voorschoten, Wassenaar, Westland en Zoetermeer
Vestigingsplaats
Pijnacker-Nootdorp
Ontwikkelingen
In 2019 is gewerkt aan een nieuwe governance. De afbakening van de taken en bevoegdheden van het H-10 Inkoopbureau en die van de regionale netwerksamenwerking zijn beter vastgelegd. De Gemeenschappelijke Regeling zal voor onbepaalde duur zijn, wel is opgenomen wat de financiële consequenties zijn voor gemeenten indien zij willen uittreden.
Gemeentelijke bijdrage
€ 207.224 (o.b.v. begroting 2021)
Spiegeling afwegingskader
Spiegeling aan het afwegingskader heeft begin 2019 plaatsgevonden.
De GR wordt vóór eind 2021 geëvalueerd. Bij de evaluatie zal de GR opnieuw aan het afwegingskader worden gespiegeld.Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
€ 24.282
Eigen vermogen 31-12-2019
- € 37.358
Vreemd vermogen 1-1-2019
€ 1.616.927
Vreemd vermogen 31-12-2019
€ 1.916.959
Resultaat over 2019
- € 61.641
Risico's
Omdat het Inkoopbureau zelf niet beschikt over een weerstandsvermogen dient rekening gehouden te worden met het gemeentelijk aandeel in de benodigde weerstandscapaciteit. Dit bedrag wordt geschat op circa € 26.800 (6,7%) van de geraamde benodigde weerstandscapaciteit, €400.000). Zie de paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing.
- Verbonden partij Stadsgewest Haaglanden (in liquidatie)
Naam
Stadsgewest Haaglanden (in liquidatie)
Doelstelling
Liquideren van het stadsgewest.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door twee raadsleden. De gemeente is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
Gewijzigd in 6,84% (voorheen 7,03%)
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
Het Stadsgewest Haaglanden (SHG) is per 1 januari 2015 in liquidatie gegaan. SHG voert geen nieuwe beleidstaken meer uit maar beperkt zich tot de afwikkeling van de verplichtingen die tot en met 2014 zijn aangegaan.
De jaarrekening 2019 van het SHG is vastgesteld door het Algemeen Bestuur van het Stadsgewest.
Er resteren nog werkzaamheden in de afwikkeling van de (inmiddels beëindigde) huur van het pand aan de Grote Marktstraat in Den Haag.
Aangezien de verwachting is dat de liquidatie in 2020 afgerond wordt is er geen begroting 2020 meer opgesteld.Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
Spiegeling afwegingskader
n.v.t.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
€ 1.558.614
Eigen vermogen 31-12-2019
€ 1.476.039
Vreemd vermogen 1-1-2019
€ 917.550
Vreemd vermogen 31-12-2019
€ 569.645
Resultaat over 2019
€ 82.576 (negatief)
Risico's
n.v.t.
Vennootschappen en coöperaties
- Verbonden partij VOF Leidschendam-Centrum
Naam
VOF Leidschendam-Centrum
Doelstelling
Samen met een ontwikkelingscombinatie geeft de gemeente uitvoering aan de grondexploitatie van de VOF en daarmee aan de herstructurering van Leidschendam Centrum.
Bestuurlijk belang
De gemeente is door een wethouder vertegenwoordigd in de VOF.
Belang in verbonden partij
50%
Overige deelnemers
Schouten & De Jong Projectontwikkeling (SdJ) en Bouwfonds Property Development (BPD).
Vestigingsplaats
Leidschendam
Ontwikkelingen
Op 8 oktober 2019 is Bouw- en aannemersbedrijf Schouten in staat van faillissement verklaard. Hierdoor hebben twee bouwplannen in Leidschendam Centrum stil gelegen waarbij ernstige vertraging is opgelopen. Inmiddels is de bouw herstart.. Ook de aanleg van de haven is daardoor vertraagd, omdat de 2e fase van aanleg van de haven pas na oplevering van de woningen Plaspoelkade kan worden gestart. Dit heeft geen belangrijke financiële gevolgen voor de VOF. Wel heeft de VOF circa € 90.000 aan vorderingen op het failliete bedrijf. Deze vorderingen zijn ingediend bij de curator. Dit verlies kan worden opgevangen in de grex.
Het faillissement heeft geen gevolgen voor de samenwerking in de VOF, waarin Schouten & de Jong Projectontwikkeling (SdJ) en Bouwfonds Property Development (BPD) ieder voor 25% participeren. Ook niet als SdJ onverhoopt ook failliet zou gaan. BPD is binnen de samenwerking met SdJ hoofdelijk aansprakelijk voor nakoming van de overeenkomst.
Vanwege de parkeerdiscussie in de raad, heeft de verdere ontwikkeling bouwplannen (Leytsche Hof, Schoorlaan en Rijnlandstraat-noord) vertraging opgelopen. In verband daarmee heeft de VOF uitstel voor afname van de bouwkavels verleend.Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
Spiegeling afwegingskader
2022
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
€ 110.000
Eigen vermogen 31-12-2019
€ 804.732
Vreemd vermogen 1-1-2019
€ 13.621.518
Vreemd vermogen 31-12-2019
€ 13.611.160
Resultaat over 2019
€ 694.732
Risico's
De BNG heeft een kredietfaciliteit verstrekt aan de VOF Leidschendam Centrum waar de gemeente in deelneemt. De hoofdsom van de faciliteit bedraagt € 24 miljoen. De VOF heeft per 31 december 2019 binnen deze faciliteit € 13,5 miljoen rekening-courant krediet opgenomen (op 31 december 2018 was aan leningen € 10 miljoen en rekening-courant krediet € 3,4 miljoen opgenomen). De VOF heeft deze kredieten opgenomen om onder meer de voor de gemeente voorgeschoten gelden voor grondverwervingen en bouwrijp maken te financieren. De VOF is primair aansprakelijk jegens de bank. In het geval de VOF in gebreke zou blijven, zijn de vennoten aanspreekbaar. In beginsel de gemeente voor 50%, SdJ voor 25% en BPD voor 25%, maar de drie vennoten zijn tevens wettelijk hoofdelijk aansprakelijk. Dit betekent in het uiterste geval dat als (direct of indirect) geen verhaal mogelijk is op de andere partners in de VOF (Schouten de Jong Projectontwikkeling BV of Bouwfonds Property Development BV), de gemeente volledig (100%) voor de hoofdsom van maximaal € 24 miljoen en eventuele andere schulden van de VOF aansprakelijk kan worden gesteld. Bezittingen en vorderingen van de VOF komen hierop in mindering.
- Verbonden partij Dunea N.V.
Naam
Dunea N.V.
Doelstelling
Dunea N.V. Drinkwaterbedrijf Zuid-Holland levert betrouwbaar drinkwater en beheert de duinen tussen Monster en Katwijk.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Dunea N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder. Statutair is vastgelegd dat Dunea geen dividend uitkeert.
Belang in verbonden partij
6,05%
Overige deelnemers
Den Haag, Hillegom, Katwijk, Lansingerland, Leiden, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Pijnacker-Nootdorp, Rijnwoude, Rijswijk, Teylingen, Voorschoten, Wassenaar, Zoetermeer en Zuidplas
Vestigingsplaats
Zoetermeer
Ontwikkelingen
De huidige bronnen van Dunea, de Lek en de Maas staan onder druk. Dat komt door een combinatie van klimaatverandering en bevolkingsgroei. Dunea streeft naar een duurzame drinkwatervoorziening in 2040. Om naar deze visie toe te groeien en de drinkwatervoorziening in het leveringsgebied klaar te maken voor de toekomst, gaat Dunea op korte termijn (voor 2025) het huidige systeem optimaliseren om op korte termijn aan de stijgende vraag te voldoen. Daarnaast intensiveert Dunea de samenwerking met partners voor schone bronnen en robuuste watersystemen en zet Dunea in op beïnvloeding van de vraag en voorkomen van verspilling. Op lange termijn (na 2025) moet er een duurzaam systeem komen dat blijvend veerkracht en leveringszekerheid biedt (invulling van de multi-bronnenstrategie). Dat is een drinkwatervoorziening die beschikt over meerdere, onderling onafhankelijke bronnen van goede kwaliteit.
Voor het financieren van met name de investeringen die worden beschreven in de 3 scenario’s van de multi-bronnen strategie is een hoge investering benodigd. Als deze investeringen geheel in 2024 zouden moeten worden uitgevoerd, dan wordt er nog steeds voldaan aan de minimale solvabiliteitseis van de banken van 30%.
Daarnaast kan Dunea met aquathermie uit drinkwater een rol te pakken in de energietransitie. Daarvoor heeft Dunea een dochtervennootschap opgericht zodat Dunea in een later stadium kan beschikken over een vergunde warmtedochter die een rol kan spelen bij projecten op het gebied van aquathermie binnen het leveringsgebied van Dunea. De Drinkwaterwet stelt eisen aan de activiteiten van drinkwaterbedrijven, onder meer gericht op financiën en transparantie. Om de niet drinkwateractiviteiten, zowel vanuit het oogpunt van aansprakelijkheid als vanuit transparantie, gescheiden te houden van de (wettelijke) drinkwateractiviteiten is het gebruikelijk om voor dergelijke activiteiten een aparte dochteronderneming in te richten.Gemeentelijke bijdrage
€ 0,-
Spiegeling afwegingskader
2022
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
€ 205.272.000
Eigen vermogen 31-12-2019
€ 220.923.000
Vreemd vermogen 1-1-2019
€ 371.377.000
Vreemd vermogen 31-12-2019
€ 358.551.000
Resultaat over 2019
€ 16.651.000
Risico's
De risico's zijn vooralsnog beperkt. De gemeenten zijn aandeelhouder van Dunea en bezitten in totaal 4 miljoen aandelen (verdeeld over de gemeenten op basis van inwoneraantal). Met een aandelenbezit van 6% en een nominale waarde van € 5,- per aandeel is onze deelname in de NV beperkt tot een bedrag van ca. € 1,2 mln. De resultaten van Dunea nemen vanaf 2012 alleen maar toe en worden onder andere ingezet voor de versterking van de financiële positie van het bedrijf. De solvabiliteit over 2019 is ruim voldoende, waarmee Dunea een financieel gezond bedrijf is. De risico's voor Dunea kunnen in de toekomst mede door klimaatsverandering toenemen.
- Verbonden partij Eneco Holding N.V.
Naam
Eneco Holding N.V.
Doelstelling
Eneco Holding N.V. verzorgt duurzame energie voor iedereen. De klanten van vandaag en in de toekomst moeten kunnen rekenen op betaalbare, betrouwbare en schone energie.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Eneco Holding N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
3,44%
Overige deelnemers
Rotterdam, Den Haag, Dordrecht, Leidschendam-Voorburg, Lansingerland, Delft, Zoetermeer en Pijnacker-Nootdorp zijn de grootste aandeelhouders. De andere aandeelhouders (ook gemeenten) hebben belangen van kleiner dan 1%.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Op 25 november 2019 ontving de gemeente het bericht dat de aandeelhouderscommissie van Eneco een akkoord hadden bereikt met een consortium van Mitsubishi Corporation en Chubu over de koop van de aandelen Eneco tegen een bedrag van € 4,1 miljard. Voor de gemeente Leidschendam-Voorburg betekent dit een opbrengst van ongeveer € 140 miljoen. De gemeenteraad heeft op 28 januari 2020 ingestemd met de door het college voorgestelde verkoop van de aandelen Eneco. Medio 2020 zullen de aandelen daadwerkelijk verkocht worden en ontvangt de gemeente het definitieve bedrag.
Gemeentelijke bijdrage
De gemeente betaalt geen bijdrage, maar ontvangt jaarlijks dividend. In 2019 is € 1.985.784 dividend ontvangen.
Spiegeling afwegingskader
Op 19 september 2017 heeft de raad reeds een principebesluit genomen de aandelen Eneco te verkopen. Dit besluit kon begin 2020 geconcretiseerd worden.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
€ 2.869 miljoen (per 1-1-2018)
Eigen vermogen 31-12-2019
€ 2.939 miljoen (per 31-12-2018)
Vreemd vermogen 1-1-2019
€ 2.787 miljoen (per 1-1-2018)
Vreemd vermogen 31-12-2019
€ 2.804 miljoen (per 31-12-2018)
Resultaat over 2019
€ 136 miljoen
Risico's
De gemeente liep voornamelijk een financieel risico doordat Eneco mogelijk een lager dividend uitkeerde dan waar in de begroting rekening mee werd gehouden. Dit risico verdwijnt door de verkoop van de aandelen in Eneco. Met het wegvallen van de dividendopbrengsten is rekening gehouden in de lange termijn begroting vanaf 2021. Er blijft nog een klein risico over na de verkoop van de aandelen. Dit risico is opgenomen in de paragraaf weerstandsvermogen.
- Verbonden partij BNG Bank NV
Naam
BNG Bank NV
Doelstelling
BNG Bank NV (voorheen Bank Nederlandse Gemeenten) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten voor maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op de BNG Bank. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
0,36%
Overige deelnemers
Gemeenten, provincies, waterschappen
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
Het belangrijkste instrument blijft het verstrekken van financiering tegen lage prijzen aande kernklanten. Die lage prijzen vereisen een uitstekend risicoprofiel (de huidige ratings zijn AAA) zodat er financiering kan worden aangetrokken tegen scherpe tarieven. Om het risicoprofiel en daarmee de lage prijzen ook de komende jaren te behouden is het noodzakelijk dat BNG Bank het volume beheerst van leningen die beslag leggen op het risicokapitaal van de bank (tot maximaal 10% van de leningenportefeuille). Daarom worden keuzes gemaakt.
De langlopende rentetarieven blijven een drukkend effect hebben op de ontwikkeling van het renteresultaat. Het coronavirus heeft vergaande maatschappelijke
gevolgen, ook voor de klanten. Door de huidige renteomgeving is er meer concurrentie. Daarom richt de BNG zich op het continu verbeteren van klant- en kredietprocessen. Dit betekent blijven investeren in digitalisering, risicobeheersing en het voldoen aan toezicht en regelgeving. BNG Bank zal zich blijven richten op de publieke sector en het realiseren van maatschappelijke impact.Gemeentelijke bijdrage
€ 0,-
Spiegeling afwegingskader
2022
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
€ 4.990 miljoen
Eigen vermogen 31-12-2019
€ 4.887 miljoen
Vreemd vermogen 1-1-2019
€ 132.519 miljoen
Vreemd vermogen 31-12-2019
€ 144.802 miljoen
Resultaat over 2019
€ 163 miljoen
Risico's
De financiële doelstellingen zijn in 2019 gerealiseerd en de BNG heeft haar excellente kredietwaardigheid in 2019 behouden. Dit houdt in dat de BNG nog steeds voldoet aan de strenge voorwaarden met betrekking tot vermogenspositie, risicobeheersing en betrouwbaarheid en integriteit van de bedrijfsvoering. De BNG staat in de top-5 van de veiligste (lees: meest stabiele) banken ter wereld. Daarmee zijn de risico's voor de gemeente als aandeelhouder ook zeer beperkt.
- Verbonden partij Stedin Holding N.V.
Naam
Stedin Holding N.V.
Doelstelling
Stedin maakt het mogelijk dat energie altijd beschikbaar is: voor deze generatie en voor volgende generaties. Om te wonen, werken en leven in het meest stedelijke gebied van Nederland: Zuid-Holland, inclusief de Rotterdamse haven, en Utrecht.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Stedin Groep N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder
Belang in verbonden partij
3,44% van het aandelenkapitaal
Overige deelnemers
Rotterdam, Den Haag, Dordrecht, Leidschendam-Voorburg, Lansingerland, Delft, Zoetermeer en Pijnacker-Nootdorp zijn de grootste aandeelhouders. De andere aandeelhouders (ook gemeenten) hebben belangen van kleiner dan 1%.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Stedin heeft als netwerkbedrijf een belangrijke rol in het technisch mogelijk maken van de energietransitie. Zonder voldoende netwerkcapaciteit is het onmogelijk om de overstap te kunnen maken van fossiele brandstoffen naar duurzame energie. Dit vraagt de komende jaren om aanzienlijke investeringen in het energienet. Om deze investeringen mogelijk te maken zal Stedin leningen moeten aantrekken. Om een gezonde financiering te houden is hiervoor ook een versteviging van het eigen vermogen noodzakelijk. Alle aandeelhouders is gevraagd mee te denken aan dit financieringsvraagstuk. Allereerst betekenen de investeringen in het netwerk dat de komende jaren een aanzienlijk lager (of geen) dividend zal worden uitgekeerd.
Om het eigen vermogen te verstevigen brengt Stedin mogelijk preferente aandelen uit. Deze geven als eerste recht op dividend. Leidschendam-Voorburg kan deze aandelen kopen. Het is een directe investering die de gewenste energietransitie in Leidschendam-Voorburg mogelijk maakt en waarschijnlijk ook een behoorlijk financieel rendement oplevert.Gemeentelijke bijdrage
€ 0
Spiegeling afwegingskader
2022
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
€ 2.699 miljoen
Eigen vermogen 31-12-2019
€ 2.949 miljoen
Vreemd vermogen 1-1-2019
€ 4.292 miljoen
Vreemd vermogen 31-12-2019
€ 4.340 miljoen
Resultaat over 2019
€ 325 miljoen
Risico's
Stedin staat de komende jaren mede door de energietransitie voor een uitdaging. Verwacht wordt dat er de komende jaren extra investeringen moeten worden gedaan. Dit leidt tot een structureel neerwaartse bijstelling van de verwachte dividendopbrengsten.
- Verbonden partij Werkbedrijf de Binnenbaan B.V.
Naam
Werkbedrijf de Binnenbaan B.V.
Doelstelling
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening. Doel is dat iedere persoon met een sociale werkvoorzieningsindicatie op het voor hem of haar maximaal haalbare niveau werkzaam is. Met de gemeente Zoetermeer en Rijswijk is op 1 juli 2020 hiervoor het Werkbedrijf “de Binnenbaan” opgericht. De drie gemeenten zijn de enige aandeelhouders. Leidschendam-Voorburg bezit 1% van de aandelen evenals de gemeente Rijswijk. Deze gemeenten delen niet mee in winst van de onderneming maar zijn ook niet aansprakelijk voor verlies.
Bestuurlijk belang
Nog te bepalen. De gemeente gaat waarschijnlijk door middel van een wethouder vertegenwoordigd worden in de BV.
Belang in verbonden partij
1%
Overige deelnemers
Zoetermeer (98%), Rijswijk (1%), Leidschendam-Voorburg (1%).
Vestigingsplaats
Zoetermeer
Ontwikkelingen
De raad heeft ingestemd met het beëindigen van de bestaande gemeenschappelijke regeling DSW en het inkopen van de trajectbegeleiding van de WSW-ers bij het Werkbedrijf de Binnenbaan B.V. In februari 2018 hebben de gemeenten Rijswijk, Leidschendam-Voorburg en Zoetermeer de intentieverklaring getekend waarin zij aangeven een voorkeur te hebben om de Gemeenschappelijke Regeling (GR) DSW op te heffen en de uitvoering van de SW bij een Zoetermeers werkbedrijf onder te brengen. In november 2019 is door het College van de gemeente Zoetermeer het voorgenomen besluit genomen om dit Werkbedrijf te gaan vormen. Op 18 februari 2020 is door gemeente Zoetermeer definitief besloten tot oprichting werkbedrijf en is ingestemd met het liquidatieplan DSW. De huidige planning is dat per 1 januari 2021 de overdracht van activiteiten naar het Werkbedrijf de Binnenbaan B.V. zal plaatsvinden.
Gemeentelijke bijdrage
€ 10.000
Spiegeling afwegingskader
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2019
-
Eigen vermogen 31-12-2019
-
Vreemd vermogen 1-1-2019
-
Vreemd vermogen 31-12-2019
-
Resultaat over 2019
-
Risico's
Gemeente Leidschendam-Voorburg loopt geen financieel risico (behoudens het aandeel van 1 %). Leidschendam-Voorburg deelt niet in de resultaten van het werkbedrijf.