Tot dit taakveld behoort individuele ondersteuning aan inwoners die zelfstandig wonen en die daarvoor een toekenningsbeschikking (indicatie) hebben ontvangen van de gemeente: Wmo begeleiding (individueel en dagbesteding), huishoudelijke ondersteuning, respijtzorg ten behoeve van mantelzorgers, individueel vervoer en curatieve schuldhulpverlening. Het omvat zowel de voorzieningen in natura als de persoonsgebonden budgetten (PGB's).
Wat gaan we daarvoor doen?
Door het oppakken van deze hulpvragen en door de samenwerking met welzijnspartijen, ondersteunt de gemeente haar inwoners in hun behoefte zolang mogelijk thuis te wonen.
De gemeente werkt regionaal samen op inkoop en contractmanagement van Wmo-begeleiding (H6) en Wmo toezicht (H10).
In het H6 samenwerkingsverband wordt specialistische en basis begeleiding in individuele vorm en in groepsvorm ingekocht.
Op 1 januari 2019 is het abonnementstarief in werking getreden. Deze landelijke maatregel leidt tot een hoger gebruik van onder andere huishoudelijke ondersteuning. De verwachting is dat deze stijging de komende jaren geleidelijk doorzet. Mogelijk dat de rijksoverheid maatregelen afkondigt als zij oordeelt dat de invoering van het abonnementstarief negatieve (financiële) effecten heeft voor gemeenten. Onduidelijk is wat deze maatregelen zullen zijn en wanneer deze te verwachten zijn.
Het huidige contract huishoudelijke ondersteuning dateert uit 2015 en wordt tegen het licht gehouden. In 2021 worden aanpassingen doorgevoerd om inwoners nog beter te kunnen ondersteunen.
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) draagt zorg voor de organisatie van het individueel vervoer door de Regiotaxi. De huidige contracten lopen in maart 2021 af en worden opnieuw aanbesteed.
De MRDH richt zich meer op haar eigen kerntaken, dit kan in de toekomst gevolgen hebben voor de bijdrage van de MRDH aan de regiotaxi (d.m.v. de Brede Doeluitkering (BDU)).
Het huidige beleidsplan schuldhulpverlening loopt eind 2020 af. Eén van de voorgenomen doelen van het nieuwe beleidsplan is het voorkomen of anders vroegtijdig signaleren van schulden. Voor de inwoners die toch in een schuldsituatie terecht komen, regelt de gemeente curatieve schuldhulpverlening. Het doel van het curatieve schuldhulpverleningstraject is het duurzaam oplossen van de schuldsituatie van de inwoner.
Speerpunten
Huishoudelijke ondersteuning |
---|
Inwoners moeten kunnen beschikken over kwalitatieve huishoudelijke ondersteuning |
Actie(s):
De gemeenteraad heeft eerder (januari 2020) besloten ook in de toekomst vast te willen blijven houden aan resultaatgericht indiceren. |
---|
Schuldhulpverleningsbeleid |
Het huidige gemeentelijke schuldhulpverleningsbeleid loopt in 2020 af. |
Actie(s):
De gemeente ontwikkelt een nieuw schuldhulpverleningsbeleid welke op 1 januari 2021 ingaat. |
---|
Wat mag het kosten?
Maatwerk dienstverlening 18+ | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 9.980 | 10.360 | 11.791 | 11.890 | 11.915 | 11.945 |
Baten | 475 | 413 | 420 | 420 | 420 | 420 |
Saldo van lasten en baten | -9.505 | -9.947 | -11.371 | -11.469 | -11.495 | -11.524 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen met name kosten voor huishoudelijke ondersteuning, begeleiding (in groepsverband en individueel) en curatieve schuldhulpverlening.
De baten betreffen de inkomensafhankelijke eigen bijdragen die cliënten betalen bij het afnemen van WMO diensten.
Geplande investeringen
Er zijn geen investeringen gepland voor dit taakveld.
Verbonden Partij(en)
Er zijn bij dit taakveld geen verbonden partijen. |
---|