Een optimale verkeersstructuur is voorwaarde voor het functioneren van de gemeente. Tot dit taakveld behoren de taken op het gebied van verkeer en de bijbehorende infrastructuur. Uitgangspunt is een veilige en bereikbare gemeente. De bereikbaarheid gaat hand in hand met de verbetering van de verkeersveiligheid en leefbaarheid, volgens het landelijke principe van Duurzaam Veilig. Door het beperken van niet-noodzakelijk autogebruik en het bevorderen van langzaam verkeer en gebruik van openbaar vervoer wil de gemeente de goede bereikbaarheid behouden met verbetering van de leefbaarheid. De gemeente hecht daarbij grote waarde aan de kwaliteit van de leefomgeving. Zij beheert de bestaande infrastructuur, zoals wegen en bruggen en houdt deze veilig, schoon en begaanbaar. Daarnaast voert de gemeente het vastgesteld verkeersbeleid uit en actualiseert zij jaarlijks het bijbehorende uitvoeringsprogramma met verkeersmaatregelen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid nemen een belangrijke plaats in bij de uitwerking van de omgevingsvisie. Als gevolg van de Corona crisis is het reisgedrag in 2020 (tijdelijk) veranderd. In hoeverre bepaalde veranderingen blijvend zijn, is niet te voorspellen, maar de veranderingen bieden kansen op het gebied van thuiswerken, fiets en deelmobiliteit. De positie van kwetsbare weggebruikers verdient extra aandacht. Met subsidie van het Rijk en de MRDH wordt een aantal extra verkeersveiligheidsprojecten uitgevoerd.
De gemeente is betrokken bij drie MIRT-projecten rond de A4, waaronder de planuitwerking van de werkzaamheden aan de N14. De vaststelling van het Tracébesluit staat gepland voor het voorjaar 2021. De aanleg staat gepland voor de periode tussen 2023 en 2026. De gemeente zet in de tussenliggende periode samen met betrokken partijen actief in op mobiliteitsmanagement en andere maatregelen om de bereikbaarheid en doorstroming na de opening van de Mall of The Netherlands op peil te houden.
Ook neemt de gemeente actief deel aan het MIRT-Programma Bereikbaarheid Rotterdam-Den Haag. Daarbij wordt onder andere gekeken naar duurzame bereikbaarheid van het Central Innovation District
(het gebied tussen Den Haag centraal, Den Haag Hollands Spoor en Den Haag Laan van NOI), de Binckhorst in Den Haag en de aangrenzende delen van Voorburg, met ook de NS- stations Voorburg en Laan van NOI.
In de loop van 2021 wordt bekend wat de meest geschikte variant is van een hoogwaardig openbaar vervoer oplossing en moet Leidschendam-Voorburg een standpunt innemen. In 2021 wordt ook verder gewerkt aan het Realisatieplan No-regretpakket met maatregelen voor de korte termijn. Dit omvat onder andere delen van de regionale fietsroutes Velostrada (Voorburg Noord – Binckhorst) en het Trekfietstracé (Westvlietweg – Binckhorst), waarmee de bereikbaarheid van Leidschendam-Voorburg per fiets verbetert.
Speerpunten
Project Bereikbaar Stompwijk |
---|
De gemeente verbetert de ontsluiting en bereikbaarheid van Stompwijk. Hiermee verbeteren ook de recreatieve mogelijkheden, economische kansen en leefbaarheid in de dorpskern van Stompwijk. Het project Bereikbaar Stompwijk omvat de reconstructie van de Stompwijkseweg (in 2018 opgeleverd), de realisatie van de Veenpoldersweg (voorheen Verbindingsweg) en de herinrichting van de Dr. van Noortstraat. |
Actie(s):
We leveren de Veenpoldersweg op. En kort daarna - Q4 2021 start de herinrichting van de Dr. van Noortstraat. |
---|
Doorstroming N14 / Bereikbaarheid Mall of the Netherlands |
De gemeente en Rijk willen samen de doorstroming op de kruisingen N14, Heuvelweg en Noordsingel verbeteren. Daarnaast zet de gemeente samen met partners als rijk, regio, Unibail Rodamco Westfield en de hulpdiensten in op het verbeteren van de doorstroming rondom en bereikbaarheid van de Mall |
Actie(s):
-De gemeente levert inbreng ten behoeve van het verbeteren van de doorstroming op de kruisingen N14, Heuvelweg en Noordsingel. |
---|
Verbeteren regionale fietsroutes |
Samen met gemeenten werken we in de MRDH aan de ontbrekende delen van de snelfietsroute Leiden-Den Haag (Velostrada) en de fietsroute Pijnacker-Den Haag. |
Actie(s):
We leveren een bijdrage aan de ontwerpsessies voor de snelfietsroutes, zodat alle belangen kunnen worden meegenomen. |
---|
Bereikbaar Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid |
De goede bereikbaarheid is een van de sterke punten van Leidschendam-Voorburg. In Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid is de bereikbaarheid een knelpunt. De gemeente neemt daarom maatregelen om de bereikbaarheid en doorstroming in Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid te verbeteren. |
Actie(s):
We voeren de vastgestelde maatregelen uit het pakket 'benutten zoals bedoeld' zoveel als mogelijk uit. Voor een aantal maatregelen kan dat pas na definitieve besluitvorming. Daarbij wordt gestart met verdere voorbereiding van een nieuw aan te leggen brug ter hoogte van Klein Plaspoelpolder en een participatietraject voor de meest optimale vorm van de in te voeren verkeersmaatregelen op de lokale bruggen. |
---|
Wat mag het kosten?
Verkeer en Vervoer | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 7.897 | 9.052 | 9.952 | 11.005 | 12.501 | 11.397 |
Baten | 1.089 | 760 | 770 | 263 | 263 | 263 |
Saldo van lasten en baten | -6.807 | -8.292 | -9.182 | -10.742 | -12.238 | -11.135 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten hebben betrekking op het uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer, het beheer, onderhoud en de afschrijving van wegen, openbare verlichting, tunnels, viaducten en verkeersregelinstallaties. Ook het schoon houden van de openbare ruimte, bijdragen aan de Metropoolregio Rotterdam Haaglanden (MRDH) en innovatie maken onderdeel uit van dit taakveld. De baten betreffen een vergoeding voor het verleggen van kabels en leidingen en de verhuur van reclameborden en vergoeding voor lichtreclames.
Bereikbaarheid Damcentrum ten laste van algemene reserve.
Participatiebudget en budget voor voorbereidingskosten voor een nieuw aan te leggen brug ter hoogte van Klein Plaspoelpolder en een uitwerking van verkeersmaatregelen die moeten leiden tot maximaal 6000 verkeersbewegingen per dag op enige brug over de Vliet (met uitzondering van de Oude Tolbrug) en voorkomen dat enige brug over de Vliet een aantrekkelijk alternatief vormt voor het verkeer door de tunnel van de N14. Een en ander draagt bij aan een verkeersveilige en bereikbare gemeente, een gezond woon- en leefklimaat en een levendige leefomgeving met passende voorzieningen en activiteiten (raadsvoorstel 1331 – oktober 2020). Deze klasten zijn ten laste van de algemene reserve gebracht.
Geplande investeringen
|
---|
In de bovenstaande tabel zijn de geplande investeringen op taakveld niveau weergegeven. In de bijlage meerjareninvesteringsplan 2021-2024 is een gedetailleerd overzicht per krediet opgenomen.
Verbonden Partij(en)
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) |
---|
Doelstelling: In deze vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werken 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. Vanuit twee kerntaken - verkeer & vervoer en economisch vestigingsklimaat - werken de gemeenten in de metropoolregio aan vier thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving. |
Met de start van de nieuwe bestuursperiode is een nieuwe Strategische Agenda opgesteld, conform de afspraken in de gemeenschappelijke regeling. Deze is in 2019 vastgesteld. De strategische agenda is gebaseerd op gedeelde opgaven met een regionale impact en schaal die voortkomen uit de Strategische Bereikbaarheidsagenda, de Agenda Economisch Vestigingsklimaat en het Regionale Investeringsprogramma. Daarnaast zijn in 2019 de laatste aanbevelingen uit de tussentijdse evaluatie van de gemeenschappelijke regeling ingevuld. Het gaat om de rol van de adviescommissies en de regionale overlegtafels. |